söndag 24 augusti 2014

Tacopaj, dagens goda middag

Inte direkt ofta som jag skriker om mumsiga rätter och visar bilder på rykande grytor och fina tallriksupplägg, men idag råkade jag stöta på ett recept som jag blev sugen på.
Det är ju ändå söndag och då kan man ju lägga ner mer än 7 minuter på middagen.
Åh, vad trevligt att gå till landet och plocka sina tomater...

Ne, det här är ingen kokobok så då får det se ut så här.
Vid det här laget så var jag hungrig vill jag meddela.
Det vita är rysk yoghurt blandat med två avocados och lite citronsaft.
 
Det andra är detta:
Åses populära Tacopaj
6 portioner
Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme
Tryck ut i form (jag har en 20 cm form med löstagbar botten), det kan kräva lite tålamod, men går! Använd smörkniv för att platta ut det sista.
Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader.
Tacofärs:
600 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk tacokrydda utan socker
1 dl vatten
2 tomater
jalapenos
smör att steka i
salt
Oströra:
3 dl lagrad ost
3 dl creme fraiche
Tacokrydda: ( ca 0,5-1 msk per 400 g färs):
Förvara i burk
2 tsk chilipulver
2 tsk torkad oregano
2 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1,5 tsk salt
2 krm cayennepeppar
Höj ugnen till 225 gr efter pajdegen är gräddad. Finhacka lök och vitlök och stek tillsammans med nötfärsen i lite smör. Blanda ner tacokrydda och vatten och låt det småputtra i 5 minuter. Smaka av med salt. Fyll sedan skalet med färsen och skiva tomaterna och lägg ovanpå tillsammans med jalapenos, blanda ihop oströran och bred över färsen. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter och servera med en blandad sallad och min goda guacamole.

Här hittade jag receptet...
Och ja, visst var den väldigt god.
 
Dagens roligaste var ändå att gå runt till vattentunnorna och med en håv fånga in alla de sprattlande mygglarverna.
Givetvis så släppte jag ner dom fort....
I min damm :-D
Fiskarna tackade för middagen.
 
Ska den här flytta hem till mig ?
Provkörning imorgon så får vi se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar