fredag 1 januari 2016

Träning i januari

Jag bad ju om tokiga träningsideér för någon månad sedan.
Eftersom jag så sällan skriver så har jag såklart heller inga läsare vilket ledde till noll förslag.
Inte konstigt...
Det ena ger det andra.

Då får man ta till plan B och då handlar det såklart om "vad gör andra".

Sandra gjorde en kul grej nu i december.
Det visade sig att det inte var hennes ide från början utan Johannas

Sandra plockade fram en vanlig kortlek lagom till den förste december.
Hon skulle sedan dra 2-4 kort om dagen och addera korten till att få fram dagens löpning i kilometer.
Korten skulle vara slut på julafton och det var dom också.
Jag gillade iden men tyckte inte att just december var den bästa månaden.
I onsdags så passerade jag Jula efter passet på löpbandet.

Sandra körde varje dag och hon var klar på julafton.
Hon räknade ess som ett vilket ger 362 km.
Jag gillar den här tanken nu i januari.
Jag tänker inte springa varje dag, men jag tänker försöka använda dom där korten innan månaden är över.
Jag tycker att ess ska vara 14 vilket kommer att ge 416 km.
Jag tänker inte bara köra en massa mängd utan i det här så kommer det ingå backträning och intervaller.
Vi får se hur det går.

Johan Steene berättade på Playitas att han hade en annorlunda träningside.
Han skulle nå jordens sju högsta toppar, men han skulle göra det i Stockholmstrakten.
Stockholm har tydligen sju toppar och jag gissar att Hammarbybacken är en av dom.
Ser här att den är 93,5 meter hög och ska Johan då kalla den för Mount Everest en eftermiddag så får han springa upp och ner 94,6 gånger.
8848/93,5=94,6
En annan dag har han en annan topp som han kallar något annat.
Den här utmaningen hakar jag inte på.

Jag själv gjorde en sak som nästan chockade mig själv.
Ja, jag har inte gjort det än utan bara anmält mitt intresse.
Något mer än bara anmält mitt intresse kanske man kan säga.

Det var Friskis som kastade ut på Facebook att man kunde springa något vid namn Knutkutet den 11 januari.
Jag struntade i att forska vem Knut är/var men däremot så kollade jag upp hur långt man skulle springa.
Jag tror att det är fem kilometer och jag vet att det serveras blåbärsoppa.
Fem kilometers löpning är inte min grej för fem öre, men det här var ett evenemang och inte ett lopp vilket gjorde att jag tog mig möjligheten att på studs skriva....
Om det är mer minusgrader än 5 så springer jag 4 varv, om det mellan 1-5 minusgrader så springer jag 8 varv, är det nollgradigt så springer jag 10 varv och är det plusgrader så lägger jag på ett varv per grad som är +.
Kan bli kul Smiley smile


Vädret är inte helt lätt att se 10 dagar framåt men visst yr.no har en gissning redan nu och dom säger + 2 vid eventet.
Det betyder i så fall 12 varv.
Är det 5 kilometer så innebär det 60 km.
Då vet jag vad jag gör den kvällen ;-)

Nu har jag letat runt på nätet efter andra utmaningar i en timme men jag har ännu inte hittat något lämpligt.
Jag fortsätter leta men det är ju lite klurigt att kombinera flera utmaningar kanske...
Nu kör jag kortleken och Knutkutet i januari.

Har jag då inga tävlingar i januari ?
Inte anmäld och det enda möjliga är Stadionmaran som jag sprang förra året.
Pekar dock mot att jag låter bli den.
Karlstad 6 timmars är också i januari men där är jag inte anmäld heller.
Knepigt med att ta sig till Karlstad när tågen inte funkar med tider.

Träning i januari alltså.
Jag visar spelkort och berättar hur det går.

2 kommentarer:

  1. Kör hårt med kortleken ser jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade väl varit illa om jag hade gett upp redan ;-)
      Tycker att det är lite kul.
      Inser att det blir riktigt svårt att nå alla korten, 416 km i januari.

      Radera