lördag 11 juli 2015

Kaninens kost

Jag skaffade kaniner för några veckor sedan lite smått oväntat även för mig.
Planen var 2016...
Nåväl...
Jag hade en rackarns charmig kanin när jag var liten och varenda liten cell i mig fattar att ingen kommer i närheten av honom i mitt hjärta.

Lite seriös är jag ändå så jag läste på lite trots att jag vet vad en kanin kan tänkas behöva.
Letade mest efter vad den inte skulle mumsa på i växtväg.

Intressant nog så hittade jag dessa rader:
Alla tamkaniner stammar idag från den europeiska vildkaninen och de faktorer som har störst påverkan på kaninens välbefinnande kan kopplas till vildkaninens behov och beteende.
Som kaninägare är det väldigt viktigt att du ta hänsyn till dessa behov kring föda, boendemiljö och stimulans för att din kanin ska må så bra som möjligt.
Kaniner är gräsätare och mår alla bäst av en näringsfattig, fiberrik föda och ska därför alltid ha obegränsad tillgång till gräshö (timotej och annat ängshö). Det är också bra att ge kaninen färska bladgrönsaker som maskrosblad, persilja, mörkgröna salladssorter och spenat. Utöver detta kan man ge sin kanin en liten mängd pellets dagligen, anpassat efter kaninens vikt. När du väljer pellets är det viktigt att titta på halten av protein och fibrer. Fiberhalten ska vara minst 18 procent och proteinhalten bör inte överskrida 16 procent.
– Hö och bladgrönt ska utgöra bulken i kaninens foderstat och den ska självklart ha tillgång till rent vatten varje dag. Får kaninen för stora mängder energirikt foder som pellets äter den för lite hö och riskerar att bli sjuk då den behöver fiberrikt hö för att magtarmsystemet ska fungera.


Nu kan jag inte hitta fortsättningen på den här texten, men det poängterades gång på gång om att kaninen skulle äta det den var anpassad för.
Absolut inte matas med rester från din egen middag, inte heller knäckebröd och inte heller frukt vilket innehöll alldeles för mycket socker.


Om man inte höll sig till rätt föda så skulle kaninen fort få problem med magen och även bli överviktig.


Hmmm....


Är det bara jag som ser ett komiskt samband här eller ?


Jag vill först säga att jag fattar att människor och kaniner varken är samma art eller uppbyggda på samma sätt....MEN


Precis som att dom härstammar från vildkaninen där deras gener inte ändrats en gnutta på många tusen år så har vi samma gener som det folk som först började traska omkring på den här planeten.


För det första så är det därför enormt tramsigt att påstå att vi ska äta minst tre gånger om dagen + fem mellanmål eller vad fan det nu är som rekommenderas.
Jag lovar att grottfolket som inte hade ett dygnetruntöppet ica runt hörnet inte åt hela tiden, kanske inte alls alla dagar.
Att dom i det läget skulle kapsejsa fullständigt och bara ligga i grottan och gråta är väl knappast heller troligt.
Nae, dom skulle fungera och gjorde det garanterat.
Det var inte bara föda som skulle samlas och jagas, till på köpet så fanns det faror både till höger och vänster.


Kaninerna får problem med magen om dom inte äter den kost som dom är anpassade för.
Vi människor ser det som "det är smällar man får ta" när våra magar sällan fungerar.
Vi ser det som "skit i samma i vilken form skiten hamnar i toan".
Ungefär som vi tänker när vi äter, "skit samma vad jag äter, bara jag får i mig energi ....och att det är gott".
Att vi sedan totalt förstör våra tarmar där duktiga bakterier ska verka är en annan viktig sak.
Inflammationer startar i magen och sjukdomarna kommer på löpande band.


Förr i tiden så åt vi såklart det vi kunde få tag på.
Kött, fisk, fågel, ägg, nötter, frön,. rötter och lite annat smått och gott.
Vissa hävdar att vi inte alls vet vad dom åt för hundra tusen år sedan, men ärligt talat så kan vi ju ana ganska så starkt.
Lättare är och egentligen så räcker det förbannat långt, att veta vad vi inte åt....


Vi åt inte socker.
Vi åt inte spannmål.
Vi åt inte ris, pasta eller potatis.
Vi drack inte läsk eller andra supersöta drycker (eftersom vi ju inte hade något socker)
Vi åt inte kemisksmörjamargariner.
Vi åt inte allt det skit som passerat en fabrik där det blandas med skräp av alla de sorter.
Vi åt inte ica-maxi´s tårta med 112 ingridienser varav 31 e-nummer.


Nu har jag alltså skaffat tre kaniner vilka ännu är namnlösa.
Vi får se om dom förtjänar något namn, om nu det ska vara nödvändigt att ha.
Jag hade alltså en kanin när jag var liten.
Mellan 1981 och 1987 levde han hos oss.
Han hade de senare åren ofta magproblem och så viss jag kan minnas så var det också det som blev hans dödsorsak också.
Visst var vi hos veterinär när vi tyckte att problemen var för stora och långvariga.
Fick vi verkligen inga kostråd till kaninen då ?
När jag tänker tillbaka på hans bur och hans rum så ser jag inget hö framför mig.
Möjligen ibland och i så fall lite, men skulle mer gissa på nästan inget.
Han åt pellets och två gånger om dagen fick han en rejäl dos med frukt.
Han älskade banan, äpple och päron.
Det tror fan det !!!!!
Barn älskar också frukt och skulle gladeligen gå omkring och gnaga på frukt hela dagarna, vilket många också gör.
Knäckebröd åt han för övrigt också.
Han blev som tokig och sprang i lyckorus fram och tillbaka när han visste att han skulle få frukt.
Sockersug kallar vi det....
Precis på samma sätt som när man plockar fram en bunke, en visp och öppnar ett skåp för att plocka fram sockerpaketet, på jobbet och barnen undrar vad som är på gång.
Deras ögon har öppnats till max och dom liksom trippar omkring fast dom inte är medvetna om det.


Jag har alltid tänkt att vår kanin hade ett härligt liv...
Nu är jag inte lika säker längre.


Jag ska inte ge dom här kaninerna någon frukt.
Dom är värda att leva ett liv utan ont i magen dagarna i ända och ett sockersug i tillägg.


Synd att det ska vara på ett helt annat sätt för våra barn.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar