söndag 10 maj 2015

Beroende

Idag när jag höll på ute på tomten och inte alls gjorde det som jag planerat så fick jag en annorlunda tanke.
Det är inte så att jag planerar vad som ska göras i hus och trädgård i slutet av mars och sedan gå efter det nu när jag tittar i almanackan.
Nae, jag skriver ner vad jag ska göra på morgonen, förhoppningsvis med solen i ansikte, garanterat med en fettkaffe i närheten.
Trots att jag planerar dagen så är det skrämmande ofta som jag gör annat och inte bara en halvtimme sådär utan timme efter timme...
Idag så skulle jag bland annat måla mina fönster på utsidan. jag skule plantera frön både ute i landet och inne i mitt provisoriska växthus.
Av dessa ideér såg vi inget.
Egentligen så ska sägas att jag hade tänkt att åka och springa Kanallöpet, men den tanken la jag ner innan jag somnade igår.
Istället så tillbringade jag nästan hela dagen med min kompis spaden.

Jag vet ju att jag är sockerberoende och trots att jag har riktigt bra kontroll på det beroendet så vet jag ju att det är ett beroende jag har och som jag alltid kommer att ha.
Jag har ju hört att har man ett beroende så kan man ofta ha fler beroenden.
Inte jag har jag tänkt bra länge innan jag konstaterade att jag knappt kan ta mig genom min hall utan att snubbla över 43 par löparskor.
Har också lagt märke till att jag ofta måste gå till ICA och hämta ut paket.

Nu ska jag testa mig hur beroende jag egentligen är av olika saker.
Biitten Jonsson hade några frågor såg jag under hennes föreläsning och dom använder jag mig av nu till att börja med.


SOCKER
Eftersom jag numera aldrig (nästan) äter sockerfyllda varor så svarar jag hur jag var innan jag började med lchf, alltså innan februari 2012.


  • Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
  • Svar: Många gånger varje vecka, ofta ofantligt mycket mer.
  • Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
  • Svar: Ja, många gånger.
  • Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
  • Svar: Dagligen.
  • Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
  • Svar: Nej, ingen ser, ingen vet.
  • Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
  • Svar: Dagligen.
  • Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
  • Svar: Ofta, väldigt ofta.
  • Ingen tvekan om att jag var ute på riktigt hal is.
  • Sockerberoende står det i min panna. 


  • Vi testar ALKOHOL

    Har du under det senaste året någonsin druckit mer alkohol eller använt mer droger än du tänkt dig?
    Svar: Nej.
    Har du någonsin försummat några av dina plikter på grund av alkohol eller drogbruk?
    Svar: Nej.
    Har du under senaste året känt att du vill eller behöver skära ner på ditt drickande eller drogbruk?
    Svar: Nej.
    Har någon, exempelvis familj, vänner, arbetskamrater, klagat på ditt drickande eller drogbruk?
    Svar: Nej, möjligen att jag dricker för sällan...
    Har du någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få dricka eller använda droger igen?
    Svar: Nej.
    Har du någonsin använt alkohol eller droger för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
    Svar: Nej.

    Där ligger jag verkligen inte i farozonen kan man säga.
    Skillnad mellan natt och dag mot sockret.

    När jag känner mig nedstämd, tom, ledsen går jag gärna iväg och shoppar för att må bättre?
    Ja, det är vanligt
    Ibland
    Nej
    Jag kan spendera mycket pengar på saker som jag egentligen inte behöver istället för att köpa saker som är nödvändiga?
    Ja, det stämmer
    Ibland
    Nej
    När jag handlar mår jag väldigt bra, men efter ett tag kan det kännas tomt?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Jag har hemmet fullt med kläder och tekniska prylar som jag egentligen inte behöver?
    Ja
    Nej
    När jag shoppar kan jag tappa kontrollen så att det allvarligt skadar min ekonomi?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Jag berättar inte alltid för min partner, familj, vänner, hur mycket jag spenderar och köper?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Även om min ekonomi är ansträngd kan jag shoppa loss fast jag veta att det inte är bra?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Jag kan bli emotionellt upprörd om mina egna shoppingvanor avbryts?
    Ja
    Nej
    Efter att en shoppingrunda är klar kan jag ibland känna mig tom eller lite deppig?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Mitt köpberoende har skapat problem för mig själv och i min relation?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Känner du dig misslyckad om du kommer tillbaka från shoppingen utan att ha hittat något?
    Ja
    Nej
    Händer det ofta att du kommer hem tomhänt efter en shoppingrunda?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Händer det att du säger den här gamla trasan kan jag inte ha trots att du inte haft mer än ett par gånger och att den är nästan ny?
    Ja
    Nej
    Händer det att du smyger in med dina inköp i huset eller lägenheten för att du inte vill att din partner eller förälder skall se vad du handlat?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Upplever du att ditt shoppande allvarligt styr ditt liv?
    Ja
    Ibland
    Nej
    Blir du glad över en party inbjudning för att det ger dig ett bra tillfälle att inhandla nya kläder?
    Ja
    Nej
    Klarar du av att fönstershoppa eller blir du uttråkad?
    Ja, det är inga problem
    Nej, jag blir snabbt uttråkad
    Är shopping en regelbunden aktivitet för dig?
    Ja
    Ibland
    Nej
    När en rea närmar sig beter du dig som om det vore en militär operation?
    Ja
    Ibland
    Nej

    Undrar om det här testet var från 90-talet!!!!
    Jag shoppar nästan allt och framför allt onödigt på nätet, men jag provade att översätta frågorna till nätshoppning.
    Det såg inte bra ut i alla fall och en addictionexpert skulle dömma ut mig direkt.

    Nu till det som jag egentligen upptäckte där ute i trädgården idag.
    Är jag verkligen beroende av ATT GRÄVA
    Tänker inte ens försöka söka på nätet efter ett sånt test för självklart så finns det inget.
    Jag använder mig av ovanstående frågor och ser hur det går.

    Har du, under senaste året, någonsin grävt mer än du tänkt dig och/eller fortsatt gräva när du inte tänkt dig det?
    Svar: Ja, hela tiden.
    Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du velat gräva ?
    Svar: Ja, många gånger.
    Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att tillbringa mindre tid med spaden ?
    Svar: Ja, absolut.
    Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket du gräver ?
    Svar: Inte klagat kanske men haft synpunkter och ifrågasatt.
    Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall gräva ?
    Svar: Ja, många gånger.
    Har du, under senaste året, någonsin använt grävande för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
    Svar: Ja, flera gånger.

    Jahaja, jag är dömd kan man säga.
    Som jag misstänkte så fanns det inte bara ett spår utan det var verkligen hammaren på spiken.

    Jag är grävaberoende!!!
     

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar