fredag 1 maj 2015

Nyårslöftetskoll -en tredjedel av året har gått.

Nu tog april slut och man kan konstatera att en tredjedel av året har glidit förbi.
Jag som skulle ta ett extra grepp mot mina nyårslöften det här året efter fiaskot i fjol.
Alltså hög tid att vakna upp agera....

Jag kopierar nu hela nyårslöftetinlägget och kommer sen att kasta in kommentarer om hur läget varit de första fyra månaderna, hur det ser ut idag och hur läget ser ut inför fortsättningen av året.
Ser att jag använt färger viilket jag hade tänkt att använda mig av i kommentarerna, men då får jag helt enkelt använda ett annat typsnitt.
Kommer också börja kommentarerna med 1MAJ

2015

Jag vet inte varför jag varje år inleder med böcker.

Kanske för att jag tror att den här är lättast att klara?

Njee

Kanske för att jag tycker att böcker är det viktigaste som finns ?

Neee


I år blir det ändå ganska enkelt för det är bara sex böcker som måste läsas.

Till på köpet så är tre av dom redan påbörjade.

Såja, det är så man lägger upp taktiken för att uppnå sina löften, tjohoo...

Jag valde bara sex för att det just nu bara är dom här som jag jättegärna vill läsa, men av erfarenhet så vet jag att det under ett år dyker upp nya böcker eller kanske gamla böcker som jag missat.

Jag har en bunt till så det är ingen risk att jag sitter i Spanien i höst och rullar tummarna och längtar efter läsning.

Vi säger så här för att göra det lite svårare...

Jag ska läsa dom här sex böckerna + fyra stycken icke angivna, som såklart ska visas på bild om 364 dagar.
1MAJ Det går verkligen (som vanligt) trögt med läsandet och det var väl endast under min Spanientripp som jag läst.
Sockerboken är det typ bara 10 sidor kvar på.
Kan avslöja att de fyra icke angivna är köpta.
Borde skärpa mig, men vet att det är lättare sagt än gjort.
Som det ser ut nu så ger jag mig bara 10 % chans att klara detta.

Precis som jag skulle förra året så ska jag ta mig tusan anstränga mig för att få bort det äckliga margarinet i skolans värld.
 
 
1MAJ Inte ännu, men detta är något som jag ska göra och det ska ta mig tusan göras innan semestern.


Min blogg handlar allt för lite om LCHF.

Stor bättring 2015.
 
1MAJ Min blogg är just nu ett stort sömnpiller där inget alls händer.
Skärpning absolut och då kommer lchf att förekomma oftare också.


När jag ändå är inne på bloggen så ska det dyka upp minst sju stycken trevliga videos här under året.

Filmade av mig såklart.
 
1MAJ Sju stycken ????
Det var väldigt mycket.
Kan inte just nu påstå att jag vet vad dessa filmer skulle handla om men jag ska ha den här i bakhuvudet och försöka hitta på något kul.
Men sju stycken....
Knappast.


Kombination böcker + blogg

Recensera de böcker jag läser.
 
1MAJ Hur jag ska kunna recensera Sockerboken när det var flera månader sedan jag läste den vet jag inte, men jag får bläddra och i alla fall få ner något tecken.



Äta LCHF utan mumsande av glass, godis eller annat.

Nej, inte nötter heller.

Enda okejet är efter minst 3 mils löpning och handlar då nästan enbart om Coca Cola.
 
1MAJ Jag har ätit både glass, godis, nötter och annat.
Skärpning med andra ord, men det här löftet är förlorat.
 


Jag ska ner från nuvarande 80,5 (vägde mig i morse) till 75-77 kilo.

1 mars ska jag vara där och sedan ska jag ligga där resten av året.
 
 
1MAJ Nästa förlorade för inte tusan hade jag minskat i kilo till 1 mars.
Inte för att jag väger mig, men jag väger nog snarare 81 än 80.
Vi provar igen trots att jag förlorat.
1 juni !!!!


Jag ska senast den 1 mars antingen sälja kläder och tidningar.

Annars så skänker jag bort det eller kastar det.
 
1MAJ 1 mars och visst har jag skänkt och kastat en del kläder, men bara en liten del.
Misslyckat löfte igen, men för att jag inte nu ska strunta i det så sätter vi lycka till och fixa till den 1 juni.



Jag ska köpa (just det) en hallbänk som fanns på Åhlens för något år sedan.
 
1MAJ Letat på blocket flera gånger men än inte lyckats hitta.


Jag ska inte köpa lyktor, plädar, mössor och faktiskt inte mer än två löprelaterade saker för jag har mängder nu.
 
1MAJ Jäklar, jag köpte två lyktor härom veckan.
Kanske kommer jag att använda dom till vaser ;-)
Annars så har jag klarat mig hittills.


Jag ska inte handla någonting förutom bensin på en bensinstation.
 
1MAJ Biltvätt....men det är såklart okej.
Den här kommer jag att fixa.


Mitt hus ska vara klart så som jag ser det.
 
1MAJ Jag fick ny inspiration nu när jag besökte Stina och Magnus i helgen så den här kommer jag också att fixa.
 


Min gäststuga ska vara klar, färdiginredd och med en större altan.
 
1MAJ Frågetecknet här är ju färdiginredd eftersom jag inte vet alls hur jag ska inreda den.
För övrigt så fixar jag den här.


Alla mina tre dammar ska vara klara och det ska vara fint runt om dom.
 
1MAJ Eftersom jag inte vet hur stor damm nummer tre kommer att bli så känns det svårt att garantera att den blir klar.
Att jäkta fram ett slutresultat känns inte heller jättesmart.
Saningen är dock att jag älskar att hålla på med dom här dammarna så troligen kommer jag att fixa det....på ett bra sätt.


Jag ska vara nöjd med min trädgård och jag ska ha löst nuvarande frågetecken.
 
1MAJ Faktsikt så tror jag att jag kommer att bli nöjd.
Saker har hänt redan i år.
Frågetecknen jag hade har jag löst några av, men visst är det några kvar.


Jag ska odla mängder av blommor och ännu mer grönsaker som jag kan bli självförsörjande på under lång tid.
 
1MAJ Frön sätts nu varje vecka så det ser bra ut tycker jag.
Bäddarna är flyttade och är helt redo att ta emot små plantor.


Jag ska åka till returpunkt med allt mitt skräp som jag hittat i jorden.
 
1MAJ Det här har jag pratat med farsan om eftersom det är han som har en dragkrok och en släpvagn.
Kommer att ske de närmaste veckorna.


Jag ska ha koll på min ekonomi.
 
1MAJ Precis som när jag är ute och åker bil eller springer så vill jag inte ha stenkoll på var jag är och vart jag ska, så tror jag inte att jag riktigt vill ha stenkoll på ekonomin.
För lite spänning helt enkelt.
Spänning med kontroll kan jag sträva mot och det tror jag att jag fixar.


Jag ska gå + på tippning, eller sluta...
 
1MAJ Tippar inte så speciellt mycket längre och går varken plus eller minus.


TÄVLING: Jag ska springa maraton på 3,30 och halvmaraton på 1,40.
 
1MAJ Två maraton hittills i år (4,01 och 3,56) vilket är otroligt dåligt.
Däremot så kanske det inte är så överraskande då jag inte laddat tillräckligt bra.
Skärpning för visst ska jag fixa det här.
Jag har troligen många chanser kvar t.ex. Östgötamaran och San Sebastian maraton.
Halvmara, ingen ännu och troligen så blir det inte så många.
Kanallöpet är nästa helg, anmäld är jag inte men visst tänker jag att springa den.


TÄVLING: Jag ska ta mig i mål under tidsgränsen i Ungern och i Oslo.
 
1MAJ Jag tog mig i mål i Ungern så "bara" Oslo kvar.
Om tre veckor är det dags.
Positiv ?
Nae...

TÄVLING: Jag ska ta mig minst 100 km om jag ställer upp i ett 12-timmarslopp.
 
1MAJ Kan inte tro att det blir något annat lopp än Växjö inomhus i december och det är ju inte det mest optimala loppet med mycket folk och stenhårt golv.
Jag ska helt enkelt fixa det ändå.


TÄVLING: Jag ska ta mig minst 60 km i min debut på 6-timmars, gissningsvis i Borås.
 
1MAJ Absolut så ska detta fixas.


TRÄNING/UTMANING: Jag ska springa ett maraton på löpband under vintern.
 
1MAJ No, kommer inte att hinna med detta.
Friskiskortet går ut på onsdag.


TRÄNING/UTMANING: Jag ska springa sträckan Norsholm-Södra Finnö under sommaren. (71 km)
 
1MAJ Gillar den här utmaningen, men jag vet inte när den ska bli av mitt i allting annat.
Jag hoppas....

TRÄNING: Jag ska springa minst 250 mil under året. (142 år 2014)
 
1MAJ 64,5 hittills vilket blir 193,5 om jag fortsätter i det här tempot.
Då finns det hopp och möjligheter för jag borde/måste öka milantalet.


TRÄNING: (Alla 5 ska fixas -kanske räcker 4 om jag har en bra anledning)

Springa till och ifrån jobbet på samma dag minst 6 gånger.

Springa intervaller/backträning mycket mer än 2014.

Träna rygg och mage och även styrketräning ben under vintern.

Läsa på om bra pass och testa dom på löpband under vintern.

Springa med Kimstad Goif.
 
1MAJ Det här ser verkligen inte bra ut.
Den tredje är redan körd.
Den fjärde kanske jag skulle kunna godkänna.
Återigen skärpning....


TRÄNING: Lära mig crawla och göra det många gånger.
 
1MAJ Hade hittat en crawlkurs men den blev antagligen full för när jag tittade nästa gång så fanns där bara en annan.
Får kolla upp saken igen.


TRÄNING: Om jag köper en cykel så ska den användas, mycket!
 
1MAJ Nae, någon cykel kommer det inte att bli i år.


SOCIALT: Jag ska åka på kryssning (LCHF), till Säffle, jag ska gå föreläsningar om det dyker upp några i min närhet och OKEJ, jag ska inte fira nyår ensam nästa år.
 
1MAJ Kryssning kan jag bocka av och Säffle är bokat och betalt.
Föreläsningar:
Sanna Edhin
Frida Södermark (på måndag)


SOCIALT: Jag ska se till att bjuda in glada människor till mitt hus.

Absolut så ska Liza och Linn komma.

Stina också.
 
1MAJ Jepp, hoppas det är någon som vill komma bara.


Kanske kommer jag att inom den närmaste veckan bygga på den här listan.

Nu jäklar så kör vi....


2januari


Sova 8 timmmar/natt
 
 
1MAJ Ser bra ut.
 
 


Vara ett föredömme som löpare, LCHF-lover, man och människa.
1MAJ Jo, det tycker jag...


Lära mig hjula.
1MAJ Nu är det maj och det är i maj som jag ska tävla i hjulning mot Ruth och Fanny.
Dom ger mig inte en chans och ärligt talat så har jag inte ens testa en gång än.
Måste gå att söka på nätet, hur man lär sig va ?
Kommer nog att bryta både handled och nacke.


Lära mig och få ut mer av tekniska prylar som min telefon, kamera, ipod och puls/gps-klocka.
1MAJ Inga positiva tecken ännu, men jag får ta mig ut på de tekniska vägarna någon dag.


I alla fall öppna, snegla och testa något recept i dessa båda böcker.
 
 

 
1MAJ Samma sak här, dags att agera....


Se Forrest Gump, vilket jag tydligen inte gjort.
 
1MAJ Inte ännu, men den här kan jag ju fixa på kvällen den 30 december.


Äta betydligt mer kokosfett.
 
1MAJ Jag kämpar på men jag måste höja tempot än mer.


Sen tänkte jag att eftersom jag måste lära mig att löften ska infrias så lägger jag till ett gäng till, mest på skoj men också för att jag nog tusan ska fixa dom.

Jag tänker googla och slumpa mig fram till andra personers löften och helt brutalt ta dom och lägga till min lista.

Vi kan väl säga att dom här hamnar lite utanför tävlan för antagligen så kommer inte dessa att betyda så jättemycket för mig.






– Resa till minst 3 länder, utforska gator och stränder, hänga ensam med Pontus och i gäng.
1MAJ Pontus har jag inte sett till, men däremot så har jag besökt Ungern och Spanien i år.
I Ungern utforskade jag verkligen gator ;-)

– Investera i vackra gamla hållbara saker och nästan helt sluta med billigt nyproducerat.
1MAJ Hmmm...
 

– Fokusera mer på bröllopsbusinessen och utveckla den på något sätt.
1MAJ Känner att jag kommer att få problem här.

– Klä upp mig till tusen med heels och glittereyeliner på en vardag.
1MAJ Att Karin inte jobbar i höst kommer att minska mina chanser att fixa den här, men vi får väl se.

– Börja skriva på en ny bok.
1MAJ Eller kanske avsluta någon som redan är påbörjad.
I och för sig så vore det kul med en fortsättning om Foxx.

– Inte oroa mig
1MAJ Synd att säga att jag gör så denna ska nog gå som en dans.

"Jag ska sluta festa och bara dricka ett par glas vin på trevlig bjudningar"
1MAJ Precis vad jag gör.

"Det här är året då jag skriver min bok, byter jobb eller flyttar utomlands"
1MAJ Foxxboken verkar mest troligt.
Vi får se på måndag om längtan att byta jobb ökar...

Utvecklas som fotograf, göra större fotoprojekt.
1MAJ Jaså minsann...
Det borde gå tycker jag.

Försöka sätta mig in lite bättre i olika krig som det skrivs om. 

1MAJ Problemet är att jag bara kommer att bli irriterad.

Äta tre nya saker jag aldrig ätit tidigare.

1MAJ Jag åt en snigel på kryssningen.

Vattna min basilikaplanta varje dag så den inte krullar ihop sig.
1MAJ Måste plantera Basilika, redan idag.
 

Inte ligga med någon jag inte vill ligga med.

1MAJ Årets mest säkra kort på löfteshimlen.
Bara jag inte blir våldtagen nu bara....

Säga tack så mycket i mataffären.

1MAJ Jäklar, den här hade jag helt glömt bort.

Ge fler komplimanger. 

1MAJ Jag försöker...

Våga tro att jag kan göra allt i hela himla världen om jag verkligen vill.
1MAJ Tror att jag börjar med margarinet!!

”Under 2015 planerar jag att äta mer grädde”
1MAJ På gooood väg.

”Jag ska dricka kaffe flera gånger om dagen”
1MAJ Tänk att nyårslöften som osar så mycket oro kan vara så enkla och trevliga.

Rimma alltid hela dagen när det är lönedag
1MAJ Måste ge detta en chans någon löningsdag i alla fall.

Jag lovar vara vänlig mot folk utan att dra in Jesus i sammanhanget.
1MAJ Här är jag verkligen på rätt väg.

Jag skall komma ihåg att livet inte är om hur snabbt du springer eller hur högt du klättrar, utan om hur bra du är på att studsa
1MAJ Att jag har en studsmatta roar mina barn, men den ser just nu lite ledsen ut så jag får väl ta och tvätta den och studsa på.

Jag skall komma ihåg att det lönar sig inte att brottas med grisar. Man blir alldeles lerig och grisarna älskar det
1MAJ Ska man kanske kopiera den här, sy den som väggbonad och hänga upp ovanför sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar