lördag 30 maj 2015

Karnevalsloppet med kolhydratsladdade arrangörer.

Jag måste komma tillbaka till Karnevalsloppet som jag skrev en skvätt om igår.
Igår använde jag ordet plojigt eftersom det verkade vara ganska mycket "ungefär" och "det ordnar sig nog" på loppet, men det kanske bara är min bild.

Jag var redan för en månad sedan när jag fick syn på loppet nyfiken på ett och annat så jag skrev på facebook...

Egen mat och dryck första nio varven gissar jag ? Kostnad för kalaset ;;-) ?

Svar kom...

Jag tror att själva anmälningsavgiften är densamma som för "vanliga" Karnevalsloppet. Vad gäller mat och dryck beror det ju på. Om du beställer fram pizza vid varje varvning blir det nog dyrt... Jag brukar äta lite och ofta och välja sådant jag kan greppa och ta med mig för att äta gående. En bra meny för 8 mil borde gå att få ihop för under 200 pix. / Stefan


Visst att jag frågade lite luddigt, men hur mycket den egna maten skulle kosta för 10 timmar behövde jag ingen hjälp med direkt.
Jag undrade över anmälningsavgiften.

Jag kommenterade...

Stefan, med kostnad menade jag anmälningsavgiften.

Stefan som garanterat är pizzabagare till vardags skriver...

Med den anmälningsavgiften har du råd med åtminstone en pizza efteråt.

Jag skriver....

Man ska aldrig säga aldrig, men jag har inte ätit en pizza sedan 2011 ;-) Om jag överlever dom 80 km jag ska springa den 23 maj så lär jag dyka upp i Avesta i alla fall.

Han förstod vid det här laget att han inte skulle göra några degpengar på mig och fortsatte smeta på tomatsås.

Idag kommer det information på facebooksidan och allt blev plötsligt glasklart (eller inte)
Som ni förstår efter att ha läst detta så har jag nu insett att det här loppet passar mig otroligt dåligt.
Man skulle nog kunna sträcka sig till att ställer jag upp så är det med akut livsfara ;-)

Distansen är som ni sett i inbjudan 80 km, motsvarande 10 "vanliga" Karnevalslopp. Alla som fullföljer minst 6 varv på banan får ett resultat, vilket betyder att det här är en bra chans att göra sin första "ultra" då 6 varv motsvarar 48 km, dvs längre än ett maraton. Starten går klockan 10 på fredagen, kom gärna en halvtimme innan för att hinna sätta fast nummerlapp och förbereda i övrigt.
Varvräkning och tidtagning k...ommer att göras manuellt av funktionär vid varvning. Skulle det vara så att ni kommer in till varvning och inte ser någon där så hojta till, den funktionär som ansvarar för att hålla koll på ultraklassen är inte långt borta.
Vid varvningen kommer det att finnas bord för att lägga fram förråd av vätska och energi (vätska och energi ingår inte i anmälningsavgiften). Den här typen av distanser kräver att du fyller på dina energidepåer kontinuerligt så ta med något som du tycker om att äta (exempelvis snickers, nötter, chips). Kolla kolhydratmängden på förpackningen, ju mer desto bättre! Vi passerar varvningen två gånger per varv, så du behöver troligen inte bära med dig energi eller dryck. Att springa långt innebär oftast skavsår på mer eller mindre onämnbara ställen, se till att smörja med vaselin eller motsvarande i gren, på bröstvårtor och i armhålor. Ta hand om dina fötter inför loppet.
Till sist; din kropp klarar mer än du tror. Kommer du till start fräsch och med en övertygelse om att du ska springa längre än någonsin förut kommer du att få en bra dag!

Ähhh, vänta nu....loppet är 10 varv, men om man springer 6 varv så får man.....vad ?
Inte ett pris, inte ett diplom, inte en medalj.....utan ett resultat ???!!!!
Ursäkta mig men jag får ett resultat om jag bara springer fyra eller två varv också.
Menar skribenten att man då nått ultradistanen, jo, men det kunde vi väl räkna ut själva.
Loppet är ju inte 48 km utan 80 km.

Funktionären är vid varvningen.....kanske ???!!!

Intressant att vi sedan får veta vad som krävs för att klara loppet....
Tror dom att den lätträkneliga skaran människor som tänker ställa upp i 80 km loppet är helt gröna på långlöpning ??
Ni har fattat vad som gör att jag kommer att kapsejsa säkert redan efter tre varv, va ??
Kolla kolhydratmängden på förpackningen, ju mer desto bättre!
Hahahahaaa....
Det kliade i fingrarna att jag ville kommentera, men jag lät bli.
Vaför står det inte i informationen om var närmaste toalett är ?
Kan behövas om man ska trycka i sig kolhydrater i mängder.
Varför skrev inte personen att man skulle ha med sig saker som man vet att magen gillar och som man tränat på att äta ?
Nae, tryck i dig kolhydrater två gånger varje varv så kanske du lyckas med konststycket att väga mer efter loppet (80 km löpning) än innan.
Undrar varför en stooooor del av Sveriges motionärer som faktiskt klarar många långlopp ser otrevligt fläskiga ut.

18 grader och halvklart i Avesta på fredag.
16 grader och knallsol på Södra Finnö på fredag.




1 kommentar:

  1. Undrar om de räknar med att få några deltagare i det där loppet? Låter inte helt seriöst, men man kanske ska ta det med en klackspark och glimten i ögat. 80km är inte en klackspark skulle jag gissa. Hmm..

    SvaraRadera