onsdag 9 april 2014

Frukt...för fem år sedan så var det svårt att fatta...

Tänk att jag hörde talas och skrev om detta redan den 4 maj 2009.
http://ljusblo.blogg.se/2009/may/frukt-ger-dig-bukfetma.html

Frukt ger dig bukfetma...

Tidigt uppe och jobbade...
Somnade i solstolen när jag kom hem...
Försöker att vakna till liv....och tänker....vad var det Erik Blix antydde på radion förut....frukt....onyttigt...??
Känner på mig att aftonbladet kan ge mig svaret...

Frukten gör dig fet....rubriken lyser emot mig och trots att mina ögon fortfarande är halvsömniga så står där fortfarande samma sak hur många gånger jag än blinkar...jaa, såna där jättestora blinkningar.

Jag läser vidare.....

Frukten gör dig fet och kan vara direkt skadlig.

Fruktos, som det finns massor av i frukt, skapar bukfetma.

Frukt som mellanmål är förmodligen direkt skadligt genom att det ger oss insulinkickar, som bland annat hela tiden ökar fettbildningen i kroppen.

Läkaren som kommit med studien kritiserar även alla de fruktkorgar som står framme på arbetsplatser som en trevlig löneförmån.
Det är sjukdoms- och fetmaskapande, varnar överläkaren.                     



Vad i helvete....

Jag vill så gärna att en påse pepparchips ska vara nyttig men jag har insett som den stora chipsälskaren jag är att jag får bita i det sura äpplet på den tanken....men nu kan jag inte ens bita i det sura äpplet ???

På senare år har man fått lära sig att " såna där bra grejer som " potatis, pasta, ris, mejeriprodukter och bröd är klart onyttiga.....för 20 år sedan var dom sakerna tipptopp....

Jag som är den allra värsta sortens sötälskande monster tycker att jag är ganska duktig och bytt ut och ändrat och fixat och donat...

Chips och sånt existerar inte....
Lösviktsgodis är utbytt mot naturgodis....
Bravo apelsinjuice som jag tyckte var så god är borttagen...
Ris, potatis och pasta är klart minskat....
Bröd är nästan helt uteslutet....
Yoghurt äter jag bara varma dagar till frukost....i solstolen på landet....rabarbersmak....
Det sötaste som finns i världen.....min Pernilla kan man tro att jag vill ta bort, men inget kunde vara mera fel....

Istället äter jag mer grönsaker, frön och gryn, rotfrukter, ägg....och frukt.
Jag behöver den där frukten.....vitaminer har jag hört talas om...

Läste någonstans....och visst kan man undra....

Tjocka dumma djur äter vegetariskt......smarta vältrimmade djur äter kött.
Sant, så sant....

Läser en styrketräningstidning ibland och inser nu att det väldigt sällan (eller aldrig) att dessa muskelberg pratar om hur mycket frukt dom äter....inte alls faktiskt.

Sorgligt tycker jag att detta är......men jag fortsätter nog ändå som tidigare.
Japp, jag går och tar en apelsin nu...eller tre apelsiner tar jag...jaa, just det...HAA  
                                                                                  

Kan i denna nutid (april 2014) säga att jag så gott som aldrig äter frukt.
Möjligen en banan i pannkakan innan ett lopp, men det är absolut inte varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar