fredag 4 april 2014

Två timmars fasta går minsann inte

Hur kom vi egentligen till det här läget att vi tror att vi måste äta mest hela tiden ??
Tror vi (ni) att våra förfäder jägarfolket hade en stadig frukost på gång strax efter att dom vaknat upp i grottan ?
Tror vi (ni) (vet att jag är tjatig) att dessa människor alltid åt med jämna mellanrum under det vakna dygnet ?
Inte en chans i helvete kan jag säga.
Nu åt dom ju inte socker vilket gör att dom inte hela tiden blev hungriga eller snarare sugna.

Barnen i skolan tror också att dom måste äta hela tiden.
Undrar om dom tror att dom kommer att dö om dom inte trycker i sig det där äpplet en kvart efter att dom ätit lunch ?
Om dom någon gång under dygnet åt en del fett så skulle dom bli mätta och nöjda, men dom erbjuds inget fett under skolans tak.
Ja, kalla för fan inte margarinet för något annat än kemismörja...

Nu när jag var i Barcelona så flög jag från Linköping till Barcelona, med en tripp ner i Amsterdam.
Alltså två turer på nervägen och två turer på hemvägen.
Den ena sträckan tog knappa två timmar, den andra en och en halv.
Inte jättelänge med andra ord.
Om flygbolaget ville sälja någonting och på det sättet förbättra sin ekonomi så hade jag förstått det, men så var inte fallet.
Däremot så delades det ut mackor.
Samma mackpaket på alla de fyra turerna.
Jag tackade artigt NEJ!
En kvart efter att folket (alla utom jag) fått sina mackor så kommer dom runt med en korg.
Kex
Alla jäklar stoppar oblygt ner sina fingrar i korgen och fiskar upp ett eller två kex.
Den fjärde turens flygvärdinna frågade mig en extra gång om jag var helt säker på att jag inte ville ha kex.
Jag berättade att jag var väldigt säker på den saken.
 
Alltså, visst är det trevligt agerat att bjuda på mackor och kex när man tar sig en sväng genom Europa, men vi måste verkligen inte äta hela tiden.
Att vissa människor håller på att spricka ser man ofta, men även ni andra mår faktiskt så enormt mycket bättre om ni inte ger er mage uppgifter hela, hela tiden.
Undrar hur många som tror att när maten, mackorna, kexen och sockerdrickan passerat munnen så dimper det söndermalda bara rätt ner i en form av papperskorg ?
Så är det inte kan jag berätta.
Allt passerar kroppens tarmar och kroppens organ.
Olika (mat) tas om hand på olika sätt och olika (mat) gör att kroppen agerar därefter.
Tar om hand, skyfflar undan, lagar, reparerar...mm.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar