tisdag 8 april 2014

Tvära kast från kryssning till vardag

Från den smått overkliga lchf-kryssningen tillbaka till vardagen.
Och vilken jäkla vardag jag lever i !!!
Det är ju så här, när man trots att den bara var 24 timmar, så blir man verkligen bombad med övertygelser som pekar lchf´s väg, så man är extra glad, extra frustrerad och extra laddad att frälsa världen...
Eftersom min vardag innebär skolans värld så blir frälsningen ganska brutalt stoppad bara man ser margarinpaketen klockan sju på morgonen.
Veckans första lektion var verkligen som att gå in i en boxningsring där en annan ringhörna innehas av en viss Klitschko.
Barnen i tvåan gick igenom dagen och händelse nummer ett denna dag var att dom skulle allesammans ta spruta.
Otäckt värre såklart, men barnen är ändå förhoppningsfulla....
Konstigt...
Så får jag höra det:
Dom ska få saft och kaka i samband med sprutan!!!!
Av skolsköterskan!!!!
Min spontana reaktion som visst också gled ur min mun där och då, var att detta sjuka måste stoppas och jag ska stoppa det.
Råkade springa på skolsköterskan lite senare och sa att jag hade hört något väldigt konstigt....
Jag vet, jag vet, jag vet....fick hon ur sig.
Vad hon vet har jag ingen aning om för jag gick, men tydligen så vet hon inte så mycket om varken socker, hälsa eller blodsocker i alla fall.
Jag tog det säkra före det osäkra och inte snackade vidare om saken för tanken slog mig att ingen, absolut ingen vill höra min reaktion om den saken.
Det var inte mitt bord liksom.
Jag har dessvärre vissa svårigheter att förstå att det inte är mitt bord, för vet ingen annan så är det väl inte mer än lämpligt att jag upplyser dom om saken.
Nu hoppade jag fram lite för den där första lektionen var inte slut faktiskt.
Lite senare så fick tydligen fröken i klassen någon fråga, som jag själv inte hörde, men hennes svar nådde alla i klassen inklusive mig.
-Det får vi ta sen när vi jobbar med kroppen.
Då kommer vi att gå igenom kostcirkeln.
Återigen så öppnades min mun:
-Nae, det ska vi inte göra!!!!
Jag tar den genomgången!!!

Fröken skrattade bara som vanligt, eftersom hon vet hur jag är.

Nu i efterhand så kan jag säga att på den här punkten så tänker jag banne mig inte ge mig.
Aldrig i helvete.
Nu är ju inte jag i klassen alla veckans timmar, men går någon annan fröken igenom kostcirkeln så tänker jag använda mig av min tekniktid, då jag har barnen ensam och berätta varför man inte ska tro ett dyft på kostcirkeln.
Lita på att jag då också kommer att ta upp och ge exempel på vilken lögnaktig värld livsmedel och läkemedelsindustrin är.

Jo, måndagen drog vidare med idrott och sen blev det lunch.
Rotfruktsgratäng med skinka.
Det såg äckligt ut och tydligen var det så också.
Jag uppmuntrar alltid barn att äta eftersom dom knappast kan må bättre utan.
Dom har ju inte ätit en lchf-frukost direkt...
Men mitt i denna rotfruktsgratäng som givetvis finns med på matlistan för att det ska se bra ut, så står dom stora pumparna med ketchup.
Eftersom jag själv inte äter och nästan aldrig sätter mig vid ett bord, så ställde jag mig istället och lite lojt lutade mig över ketchuptankarna, givetvis med armarna under pumparna.
När barn kom och skulle pumpa så gick det inte eftersom pumpen direkt slog i min arm.
Taskigt läge!!
Då kommer mattanterna som antagligen tycker att jag är den tramsigaste snubben på jorden och sa med en riktig bitig röst.
-Gå bort därifrån.
Dom får äta ketchup.
Jag tänkte säga att vem fan är du som får bestämma den saken ?
Varför skulle det vara ketchup till rotfruktsgratäng???

Givetvis så såg jag några tallrikar innan jag kände mig nog hatad och gick därifrån och det enda som hade bearbetats på dom med kniv och med gaffel var det röda kletet.
Det ska se ut som om barnen får en näringsrik måltid.
Synd bara att det spricker så jäkla stenhårt när ingen äter det.
Samma sak alla dom gånger det serveras pasta och någon märklig pastasås, oftast vegetarisk.
Barnen tar pastalass efter pastalass och pumpar som galningar på ketchuppumpen.

Min vardag är stundtals hård och vidrig, men just den här måndagen efter den ljusa lchf-helgen var riktigt extra mörk och hemsk.
Jag gillar dig skarpt Georgeponken, men din kropp skulle upplevas som aningen smidigare om du inte åt så mycket ketchup.

2 kommentarer:

  1. Om skolan hade fattat att det ska vara grädde i gratängen hade den säkert varit så god att barnen ätit den istället för ketchup.
    Jag utgår från att den var fettsnål och smaklös.

    SvaraRadera
  2. Jag knyter min näve i fickan på äkta svenne-manér; hejar på dig och gör revolt i långsamt tempo hemma. Den här gamla tanten behöver år på sig att fatta att hon är på rätt väg :-D Men ler stort när sonen pratar om äckligt margarin och ber om mer grädde....

    SvaraRadera