måndag 7 april 2014

LCHF-kryssningen

Trots alla föreläsningar som var kanon och som jag återkommer till snart så måste jag börja med att säga TACK till mina hyttkompisar Rebecca, Carina och Mary för att ni vågade dela hytt med mig och för att jag fick lära känna er lite och ha trevligt tillsammans med er under 24 timmar.
TACK också till Stina och Magnus för att ni är dom ni är och för att ni ville tillbringa en massa tid med mitt gäng.
På hemvägen igår med bussen så började jag fundera på om du Stina alltid ser så otroligt pigg ut.
Det fullständigt lyser i dina ögon och visste man inte bättre så skulle man nästan tro att du är sockerladdad, i alla fall i ögonen.
Är det så att du är mer pigg när lchf-ämnet finns runt dig, eller är du så lysande alltid ?

Så kul att mina hyttvänner njöt och lärde sig en massa av föreläsningarna och kul att dom vill ha mer i form av lchf-magasinet och förhoppningsvis resa till Säffle.
Rebecca, Stina, Mary och Magnus njuter av Brasilienshow.

Föreläsningar var det ja och vi hann med hela nio stycken!!!

Andreas Eenfeldt: Jag gillar att lyssna på Andreas för han är så stabil och kunnig och man känner att det han säger är fakta.
Synd att han ofta inriktar sig mot vikten dock.

Ann Fernholm: Precis som Andreas så känns hon så trovärdig.
Det märks också så väl att hon brinner för det hon gör och hon gillar verkligen att prata om leptin och triglycerider.

Ralf Sundberg: Oj, vad jag längtat efter att få höra Ralf efter det att jag läst hans bok "forskningsfusket".
Han var inte världens mest medryckande person, men ändå väldigt spännande att höra en sån kunnig person.
Stor fördel att hänga med på allt när man som jag läst hans bok.
Han inledde med att klargöra att det mättade fettet och kolesterol  var något högst naturligt för kroppen och inget att vara rädd för, tvärtom.
Sen kom han in på lite lurendrejeri, men där kunde han ha poängterat bättre och haft bättre bilder för att riktigt belysa vad som händer.
Som sagt, har man läst hans bok så har man redan en bild av saken och hänger med på ett annat sätt.

Mats Lindgren: Mats stora plus är att han är ett levande bevis på att vår kost är bra.
Han berättar sitt livs historia där han varit mycket sjuk och där han efter en föreläsning med Annika Dahlqvist ändrar sin kost och blir frisk på mängder av sätt.
Han är 61 år men ser väldigt ung och frisk ut.
Han känns däremot långt ifrån lika trovärdig som de andra.
Spännande och väldigt överraskande att han fått ta steget in i några ICA-butiker, där han berättar om lchf-kosten.
Han ska nu också ge sig in i forskarbranschen när han tillsammans med ICA-butikerna ska leverera tallriksmodellmat till några och lchf-kost till andra, för att på det sättet se vilka som håller sig mest friska.
Ska bli kul att se vad det resultatet visar.

Mattias Ribbing: Mattias verkar vara en sån fantastiskt trevlig människa och han är verkligen fantastisk.
När han berättar och visar på sin minnesträning så sitter man och häpnar.
Att han på sin nivå inte kan lämna något åt slumpen kan man lätt fatta och det är mycket intressant att han berättar att lchf-kost gör hans koncentration många snäpp bättre.
Spännande också att han tar steg in i skolvärlden och ska fortsätta med det.
Måste läsa hans bok, helst redan NU...

Monique Forslund: Underbara Monique, med sitt varma leende och sin lilla norska brytning.
Kul att lyssna på henne när hon inriktar sig på barnen och deras mat.
Det är hennes område och precis som första gången jag hörde henne så njuter jag när hon berättar om ostrullarna till mellis och korven som hennes dotter får med sig istället för frukt.
Ja, hon gör det så bra och så underhållande.

My Westerdahl: Spännande med en ung nykomling som berättar sitt livs historia.
Det var show från första sekund och faktiskt så kunde man nästan tro att hon var född på den där scenen.
Hon berättade om verktyg som hon lärt sig att använda för att bli den My som hon är idag.
Att hon gått ner 79 kilo i vikt var bara en pusselbit i hennes liv.
Mycket kloka råd och faktiskt en del allvar mitt i denna fantastiska show.
Underbart.

Martina Johansson: Efter att ha följt Martinas blogg i mer än ett år samt nyligen läst hennes bok så framstår det så klart att hon inte bara är mästare på att fokusera sig dit hon vill utan också är oerhört kunnig.
Att stå och prata inför publik var hennes stora skräck, men så underbart att hon ändå gör det.
Hon har så mycket att lära oss andra.
Hon berättade om fem steg att tänka på för att nå sina mål och hon är helt rätt människa att lära ut det.
Att många av oss inte vet vad vi vill uppnå är säkert helt riktigt.
Martina vet.
Hade inte Jonas föreläst på båten så hade hon säkert kommit in mer på träning, men förhoppningsvis så får vi höra på det nästa gång.
Jag gillar dig Martina och jag tycker att du är fantastisk.

Jonas Bergqvist: Andra gången jag hör honom och jag tycker att det var mycket trevligare den här gången.
Han inte bara berättade om spännande saker utan också på ett mycket glatt sätt både bjöd på sig själv och skämtade.
Jag tror minsann att det inte bara var jag som blev inspirerad under den föreläsningen.

Det var några ord om det jag upplevt i helgen.
Jo, jag ser redan fram emot Säffle men vill absolut hinna läsa Mattias och Jonas bok innan det blir dags för en sväng västerut.
En annan sak med dom här sammankomsterna är att nu känner man igen många andra besökare och dom känner igen mig.
Jag pratade med många både här och där.
Vi får se om jag lägger in någon mer bild till det här inlägget.

4 kommentarer:

  1. Tack själv Fredrik för att du vågade dela hytten med 3 fantastiska tjejer! Mkt bra beskrivning av hela resan. Kram Mary

    SvaraRadera
  2. Den intressantaste föreläsaren nämner du inte ens, Göran Sjöberg. Alltid lika kunnig om historien och utvecklingen av oss som Homo Sapiens eller om kolesterolmyten eller om vårt sätt att inte ens förstå att vi måste ha en vetenskaplig inställning till LCHF. Vi måste ha kunskaper, djupa inte bara ytliga,som recept och annat smått och gott.

    SvaraRadera
  3. Samequeen....Göran har jag lyssnat på tidigare och jag tycker att han både är kunnig och på sitt sätt charmig, men eftersom jag den här gången inte lyssnade på honom så är det svårt att ens göra en liten recension.

    SvaraRadera
  4. Omgiven av härliga människor lyser jag mest :-)
    Tack själv! Ser fram emot att träffas i Säffle.

    SvaraRadera