torsdag 25 december 2014

Löparklubb ?

Jag vet att jag började fundera på om jag skulle gå med i en löparklubb för ett år sedan.
Jag tänkte efter och kände att det i så fall fanns två alternativ, Kimstad eller Tjalve.
Jag kunde lätt se vad Tjalve hade för sig genom att glida in på deras hemsida.
Vad dom hade för löpare hade jag redan ganska bra koll på.
Lika enkelt var det inte att få grepp om Kimstads eventuella löpare, vilket insåg jag efter ett tag inte var jättekonstigt då löpning inte är prio varken ett, två eller tre i Kimstad.
Det jag gjorde var att gå med i Kimstad Goif´s skid&motion-grupp på facebook.
Att dom där gör ett fantastiskt arbete har jag gång på gång sett, men det är skidåkning och skidskytte som gäller.
Jodå, Grebyrundan anordnas ett gäng gånger och visst har jag tänkt att ställa upp där, men 5 km och terräng är inte min favorit.
Löpträning finns men då är plötsligt Denseln med och jag kan bara gissa att dom är i ordentlig majoritet.
Kanske har jag fel.

Nu har jag igen börjat fundera på en löparklubb för jag kan avslöja att det blev ingen förra året.
Nu liksom då så funderar jag på fördelar och nackdelar, men jag känner att eventuella nackdelar behöver jag ju inte bry mig så mycket om.

Vilka skulle fördelarna vara ?
Måste avslöja att kanske har dom här tankarna delvis att göra med att det kommer ett nytt år vilken minut som helst, men också om det jag upplevde i Växjö för två veckor sedan.
Att jag måste hålla till i motionsklassen istället för tävlingsklassen känns ju lite sådär när det blir prisutdelning och många som presterade sämre än mig omtalas och får priser före mig.
Eftersom vi sprang ganska så många varv i Växjö så hade jag läge att titta på människors löparlinnen och redan innan start så såg jag hur snygga Gunilla och Kristina var i sina Borlänge LK-tröjor.
Det såg verkligen rätt ut med klubbens namn på ryggen och jag märkte sedan under loppet hur klubben och staden kunde få andra människor att börja prata för att dom hade någon koppling till Borlänge.
Jimmy som vann 12-timmarsklassen hade ett riktigt snyggt linne med namnet Hälle på ryggen och flera linnen piggade upp.
Jag har inte tänkt på det på det sättet tidigare, men som sagt så såg det så rätt ut.

Fördelarna var det ja....
Vi kan väl då börja med att lägga till de två just nämnda anledningarna, att få vara med i tävlingsklass på lopp (de flesta lopp så är det ju i och för sig fullständigt strunt i samma, men nu insett, inte alla) och att få en tillhörighet, där det står på linnet vem jag representerar.
Snyggt helt enkelt.
Många skulle nog säga gemenskapen och jag håller med.
Är dock villig att vinkla vad den där gemenskapen ska innebära.
Jag tränar väldigt gärna ensam, i alla fall oftast, för då kan jag välja träningstid hur jag vill.
Egentligen så är jag inte heller så angelägen att ha någon att åka tillsammans med till lopp och väl där vid loppet så känner jag nu fler och fler som tävlar för andra klubbar.
Däremot så gör ju klubbar andra saker än tränar och tävlar och då menar jag mer sociala saker.
Man lär självklart känna mer människor och det gillar sociala jag.
Jag skulle kunna tänka mig att samlas med andra och när träningen väl börjar så kör dom sitt race och jag mitt och så kanske vi ses när passen är slut.

Jag kan säga såhär...
Min tanke att vara med i Tjalve är nedlagd, för visst, deras söndags långlöpning lockar lite, men jag har ingen anknytning till Tjalve och det ligger fel helt enkelt.

Jag funderar vidare med Kimstad i tankarna...
Om jag går med i Kimstad så får jag vara med i en klubb som känns (i alla fall så här utifrån) väldigt familjär och trevlig.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ställa upp på olika saker som anordnas, för jag tvivlar inte en sekund på att det skulle ge väldigt mycket glädje tillbaka.
Om jag går med i Kimstad så finns det då en löpare i klubben som inte alls är bäst, men som gillar att springa långt.
(Vad hände med Jonas Brantvall som jag träffade i Yxabacken våren 2013 ??
Han bor i Kimstad och är rutinerad och väldigt duktig ultralöpare.
Googlar och ser att han tävlar för UT Kolmården....)
Kanske skulle fler bli intresserade att testa det jag håller på med.
Framför allt så skulle jag ha någon att prata löpning med och dom nyfikna skulle kunna prata med mig.
Har redan för någon dag sedan tittat på Kimstads dress och den är snygg.
Ovant att bli röd men, men...
När jag ser vad dom hade att välja bland för kläder så ser jag att ett löparlinne inte ens finns med, vilket inte är så konstigt då ingen tävlar i löpning.
Att springa i linne är ett måste för mig, men den saken måste såklart kunna ordnas.

Kanske, men bara kanske så kanske dom i såna fall kan få mig tillbaka till skidspåren som jag lämnade som barn.
Skytte var jag alltid sämst på som barn så det håller jag mig ifrån.

Nu har jag redan anmält mig till ...få se nu....fyra lopp nästa år och då gjort det i min vanliga klubb "Coventry City", men nu när jag sitter här, skriver och dricker mitt kaffe så känns det som om jag nästan har bestämt mig för att tillhöra Kimstad Goif 2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar