onsdag 31 december 2014

Nyårslöften -året som gick

För er som inte brukar hänga med i mina nyårslöften så kan jag för det första säga att det brukar bli ett gäng.
Nu senaste dagarna så har det slagit mig att jag lovar men sen gör jag typ ingenting för att det ska infrias.
Misstänker att mitt prio i oktober kanske är något helt annat än det jag lovade på nyårsafton, men ärligt talat så tycker jag att 2015 får bli året då jag ta mig tusan ser till att dom här löftena infrias.
Årets löften snglade jag till på för 50 dagar sedan och som vanligt så var då läget klart blandat.
Jag har sedan den dagen inte gjort en ansats att lyckas med några fler.
Vi får se helt enkelt och när vi ser kan vi ha i bakhuvudet att resltatet förra året blev 10-10.
10 fixade löften.
10 icke infriade.

Here we go:

....I år ska jag inte bara skriva ut hur många böcker jag ska läsa utan också vilka.


De fyra på översta raden ska jag läsa.

Dom på nedersta raden ska jag i alla fall läsa en, men jag kommer nog inte ge mig själv godkänt om jag inte läser två.

Så ska jag också köpa och såklart läsa dessa.


Omslagsbilde Fettfrälst! Stark, frisk & snygg på högfettkost

 
Jo, för att börja lite positivt, så visst köpte jag de här fyra böckerna och lästa är dom också.
Jobbigare blir att förklara att jag bara läst en bok på den översta raden (Born to run) och en på den nedre raden (maxade betyg...)
Jag gjorde det inte lätt för mig själv genom att säga exakt vilka böcker jag skulle läsa.
Undrar hur jag gör i år.
MISSLYCKAT
 
...Jag ska (när jag ätit upp all ost i kylskåpet) ta en mejerifri månad.
Observera att jag då i likhet med andra mer kunniga personer inte ser smör som en mejerivara.
 
Jodå, jag fick till slut frysa in osten för den tog liksom aldrig slut där i januari.
Sen tog jag en mejerifri månad.
Jag märkte dock ingen skillnad alls så jag återgick till creme fraichen och grädden.
Ost har jag inte alltid i kylskåpet numera, det blir lite till och från.
YES YES YES
 
Eftersom det inte är någon mening med att säga att jag ska dricka minst en liter vatten (eftersom jag kommer att missa det vissa dagar) så säger jag istället att jag ska öka mitt vattenintag mycket.
 
Känner att jag måste ta bort den här punten från mina löften till nästa år.
Nej, jag dricker inte mer vatten.
Jag dricker när jag är törstig vilket är väldigt sällan.
MISSLYCKAT
 
Jag ska inte köpa någon lykta, någon pläd, några löparskor eller någon löpartop i år.
 
Ooops....nu blev det jobbigt här....
Jag tar en sväng med kameran och återkommer snart.







...och nu när det var jul så köpte jag dessa saker i julklapp.
 
Movement Singlet - AW14 Active Run Singlet - SS14
 
Supernova Glide 7 Shoes - SS15  Adizero Tempo 7 Shoes - SS15
Vi kan väl helt enkelt bara konstatera...
 
MISSLYCKAT
 
 
Jag ska inte äta något med högt kolhydratinnehåll. Inte en enda jordnöt och inte en endaste godisbit.
 
Jag åt jordnötter och till och med några godisbitar....och glass.
Mest oväntat är att jag till och med åt en macka!!!
Det var till frukost på mitt otroigt trevliga bed and breakfast i skåne.
Inte för att jag var det minsta sugen, men jag ville inte vara allt för oartig.
MISSLYCKAT
 
 
Jag ska verkligen ta detta tillfälle att jag nu har ett träningskort på Friskis & Svettis och se till att träna där fram till 1 juni.
Styrketräning ben är det absolut viktigaste....
 
Inte tusan trippade jag dit i maj över huvud taget men strunt samma, för jag var där under vintern som var poängen med saken.
Jag tränade ben men framför allt så sprang jag många mil på löpbanden.
Jo, jag tränade viss annan styrketräning också och då framför allt rygg och mage.
Att jag inte gick på något pass förutom den gången då jag fick min Rörisutbildning det är en annan sak, en sak som inte var prio A liksom.
YES YES YES
 
 
På tal då om Friskis så ska jag se till att i alla fall testa aerobic, corepass, spinning och deras utelöparpass.
Kanske fastnar jag...
 
Fan, där kom det....
MISSLYCKAT
 
 
Ska se till att jag verkligen kommer iväg på lchf-kryssning, lchf i Säffle, maraton i Barcelona och maraton i Stavanger.
 
...och vad bra jag hade det på alla tre ställena.
Har jag verkligen inte skrivit om någon av de här resorna?
Skandal!!!
YES YES YES....men egentligen så borde det inte gills utan text.
 
 
...Göra det jag kan för att förbättra skolmaten och ialla fall skrika högt om ändring på mjölk och margarin.
 
Jag skickade ett mail till en persom som jag inte alls är säker på att det var den rätta.
Inte lätt, men jag borde ha gjort mer, mycket mer...
MISSLYCKAT
 
....Testa och verkligen ge "kallsup" en chans.
 
Absolut så har jag gjort det och jag tror på det.
Har även köpt saltpiller men eftersom dom är kapslade så får man inte den härliga saltsmaken på läppen.
I like it!!!
YES YES YES
 
Bli klar med mitt hus med hur jag vill ha det.
Nej, jag är inte klar.
Jag har målning både här och där att göra.
Till på köpet så måste jag fixa förvaring och /eller kasta saker.
MISSLYCKAT
 
Måla och tapetsera gäststugan och ha ordning och fint där. Ordning gäller alla mina andra bodar också.
Så gott som färdig med målandet i gäststugan, men ordning och fint är det inte.
Det är så tomt som det bara kan vara efter målning och tapetsering.
Ordning i dom andra bodarna är det inte.
MISSLYCKAT
 
Min trädgård vet jag hur jag vill ha och det är bara att se till att det blir så.
...mycket rosor
...dammarna klara och sammanflätade
...tre trädgårdsland
...kompost och planteringsbord
...nya grävprojekt
...vattenbortrinning
...baksidans uteplats
...ta hand om allt det jag sår och det jag köper
Det är väldigt mycket rosor och jag har till och med lyckats stickla upp en.
Dammarna är inte klara och här menar jag ändå bara damm 1 och 2.
Trädgårdsland hade jag fyra stycken i år vilket var bra.
Komposten flyttades i våras och det blir nog bra.
Planteringsbord har jag ju nu ett ute och ett i den ena boden där det också fungerar som ett växthus.
Nya grävprojekt hade jag absolut.
Överallt där berget skymtade sattes spaden i marken.
6-7 ställen skulle jag säga och det är väl bara jättedammen på baksidan som inte blev klar.
Vattenbortrinning har jag löst genom att ha stora plastbaljor vid stuprännorna.
Vattenbortrinningen från dammen har jag dock inte löst än.
Baksidans uteplats -undrar om jag här menar en plats precis utanför altandörren eller en plats nere på berget vid dammen??
Utanför altandörren vill jag egentligen ha några jättestora stenplattor som man kan sitta på men tills vidare får det duga med dom plattorna som jag byggt upp.
Jag har gjort fint hela området där.
Eventuell sittplats nere på berget är inte klar.
Ta hand om det jag sår och det jag köper känns inte som om jag är så stabil på.
Problemet är att det blir för mycket på en gång + alla de andra sjuttioåtta sakerna som jag ska göra så är det inte så lätt, men visst kan jag bli bättre.
Jaha, för att svara på den frågan som stod först där, så kan jag säga att det ser inte ut som jag vill....än
MISSLYCKAT
 
Ta hand om bilen, vilket i nuläget betyder att den ska vara ren och fin, påfylld och att nya däck köps.
Nej, det kan jag inte påstå att jag gjorde.
Jag körde länge med ett däck som inte alls var runt.
Sedan slutet av september så har jag ny bil och vi kan bara hoppas....eller agera kanske.
MISSLYCKAT
 
Verkligen försöka att sälja saker som du inte behöver, framför allt tidningar, ljudböcker, böcker och kläder.
Traderaryck i mars till att börja med.
Nej!
Ingenting!
Inget försök!
MISSLYCKAT
 
Gå plus i tippning och nu känns det som om det är sista försöket att återigen gå plus.
Komprimera, fokusera och gör det du ska.
Lägg ner mycket mindre tid på detta.
Att jag lagt ner mindre tid och spelat för klart mindre pengar är helt klart men jag ligger inte på +
Fokuserat för dåligt helt enkelt.
MISSLYCKAT
 
...Lära mig crawla (inkluderat andning såklart)
Jag har köpt simglasögon och en dolme men det gör mig inte till en simmare.
Har testat två gånger på landet, men mest längtat upp på berget och kaffekoppen.
MISSLYCKAT
 
I min löpartråd om 2013-2014 så var jag mest luddig och inte så målinriktad som jag faktiskt kommer att vara här.
Här handlar det om löften och att se till att löften infrias.

...ska springa 200 mil
....ska se till att min kropp är vältränad och stark (ben, mage, rygg) och att den håller en vikt på ca.77kg)
...ska springa intervaller så gott som varje vecka.
...använda min backe till intervaller väldigt ofta.
...besöka och slita mig uppför Yxbacken minst fem gånger (fem tillfällen alltså) under det första halvåret.
...Delta och komma minst sex mil i en 6-timmarstävling.
...Delta och komma i mål i Black River Run, helst under 9 timmar.
...Springa maraton under 3,30.
...Springa halvmaraton under 1,40 (1,38 också)
...verkligen försöka att springa Broarna runt och/eller Grebyrundan under dom veckor det körs.
...träna, äta, vila och tävla på ett klokt och bra sätt.



 Ojojoj, här bryr jag mig verkligen och då gör det lite ont att se detta.
Kanske är det ändå så att jag inte bryr mig....
Nej, jag sprang inte 200 mil, utan 142.
Stark kropp är tveksamt och jag gissar att jag hela året vägt 80 kilo, inte 77.
Mina intervallpass kan jag räkna på en hand, eller i alla fall en och en halv.
Min backe har jag sprungit i 0 gånger, eller är det en.
Jag körde utfallssteg en gång det vet jag.
Yxbacken besökte jag en gång, men gillade inte nedförsbackarna och la ner projektet.
Jag kom inte ens till start i den 6-timmarstävlingen som jag var anmäld till.
Sprang en 12-timmars, men kom då inte mer än 93150 meter.
JA, jag var med i BRR och i mål kom jag också. Dock på 9,14,58.
Nej, jag sprang fyra maratonlopp och var inte ens nära 3,30.
Barcelona 4,05
Stavanger 3,42
Österlen 4,11
Örebro-inne 3,54
Halvmara sprang jag bara en...
Bråviksloppet 1,44
Det blev inget Broarna runt eller Grebyrundan.
Om jag tränade, vilade, åt och tävlade på ett klokt och bra sätt vet jag inte riktigt.
Tränade är väl det som känns mest ostabilt.
För dålig variation på passen och då har jag ändå blivit klart bättre från förra året.
Inget snack om saken va??
MISSLYCKAT

Om vi säger så här...
Det gick inte jättebra.
4-14

 

4 kommentarer:

  1. Sju par skor. Sju! Alltså... hallå... S.J.U.

    SvaraRadera
  2. Sju ?
    Ja, så kanske man kan räkna ihop det till ;-)
    Tur att jag ska köpa max ett par under 2015.
    Jag gillar skor.
    Kul att du tittade in.
    Kan berätta att om jag hade haft en lugg så hade jag gömt mig bakom den nu.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Gillar du Salming-skorna? Har varit sugen på ett par länge nu, hörde att de finns på Haga cykel... beställde du din eller var där?

    /Maria i Gistad

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag beställer skor på nätet så beställer jag rätt storlek, men när jag nu köpte på Haga cykel så köpte jag för små, så jag kan inte ha dom.
      Har provat dom två rundor.
      Ett par köpte jag där och ett par köpte jag på nätet och dom är lika små dom.(annan modell)
      Klantigt värre....
      Jag får se till att sälja dom.
      Troligen så måste jag väl köpa ett par till för att verkligen ta reda på om dom är bra.
      Testa löpbandet på Haga cykel för dom är lite speciella.

      Radera