onsdag 2 september 2015

Inför Östgötamaran

Tyckte för en vecka sedan att jag för ovanlighetens skull kunde vara ganska nöjd med uppladdningen inför Östgötamaran.
Vill inte använda ordet uppladdning egentligen, inte för att jag automatiskt tänker på berg med pasta utan för att jag aldrig är i närheten av att ha en plan gällande allting veckorna innan ett lopp.
Det mer eller mindre blir som det blir och det innebär för lite av rätt saker och för mycket av fel saker.

Redan då för en vecka sedan så hade jag känning av svullna benhinnor, men det slog jag lite bort och tänkte att lite massage på vaden varannan dag löser saken.
Jag har fortfarande inte greppat varken vänster eller höger vad.

Sprang gjorde jag i fredags, nio dagar innan maran.
Bra så långt.
Problemet var ju att dom 23,4 km till jobbet och 22,2 km hem från jobbet inte gick bra alls.
Gissar att jag inte enbart kan skylla på skorna som var en chansning.
Skulle efter den där fredagen försöka springa i alla fall en kort runda nästan varje dag.
Facit är att onsdagen nu är slut och jag har inte sprungit en meter sedan i fredags.

Jag har i tillägg varit otroligt trött i veckan, ibland ätit väldigt bra, men också ätit ovanligt sent, ovanligt mycket, inte för att jag varit hungrig alls utan mer för att det funnits mat i stekpannan.
Har också kapsejsat någon kväll, rejält till och med...

Allt det här hör såklart ihop.
Spricker det någonstans så blir det svårare att orka hålla ihop fasaden på andra ställen.
Det är ju så här mängder av människor har det hela tiden.
Man orkar inte ta de rätta valen.

Jag får väl i nuläget vara glad att jag är frisk för i de här lägena så är det klart lättare att dra på sig en förkylning vilket jag sluppit.
Torsdag, fredag och lördag återstår innan loppet på söndag och jag får väl se vad jag kan göra...
Börja med lite yogaövningar och att massera den där vaden kanske !?!

Imorgon kväll efter jobbet så ska jag på föreläsning så löpning blir det inget då heller.
Fredag har jag såklart alla möjligheter då jag slutar kl. 11:45.
Ätandet har funkat perfekt idag och det får det allt fortsätta med fram till söndag.

Att strunta i loppet på söndag har aldrig slagit mig och det tänker jag såklart inte att göra.
Om jag ska bestämma mig att ligga på 5-tempo för att kunna nå 3,30 som måltid vet jag inte just nu, men jag tippar att jag inte gör det.
Otroligt svårt att bestämma innan vilket tempo som känns rätt.
Det måste helt enkelt vara behagligt från början.
Att hitta en rygg att ligga i och bara bege sig framåt på ett naturligt sätt är nyckeln och sen är det bara att hoppas att man har dagen.

Att innan lopp se fram emot det med tanken "det ska bli kul" är inga problem alls för mig för visst ska det bli kul.
Kanske borde jag skaffa mig en liten avstickartanke i samma andetag, nämligen att jag ska "bita ihop och kämpa".

Gillar inte att det inte serveras cola i loppet.
Måste kolla läget med Norsholmsgänget som står i vätskestationen här om jag kan dumpa en cola och kanske lite salt hos dom.
Frågan är hur jag ska veta vem jag ska fråga ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar