tisdag 6 januari 2015

Min altan

Den här bloggen innehåller sällan inlägg om mitt hem och min trädgård vilket är lite konstigt då jag trivs som fisken i vattnet här och hittar på ordentligt med bus och tokigheter.

Att ha en meningsfull tillvaro runt sitt hem är såklart väldigt viktigt ur hälsosynpunkt.
Meningsfullt är det absolut här, men jag skulle även vilja lägga till orden spännande, roligt, intressant och lekfullt.

Så här kan det gå till ibland och jag tycker att det är spännande:
Vid några tillfällen förra året (kanske 8) så började det komma upp frågetecken angående min altan.
De första gångerna så funderade jag inte mer över det, men när det kom tillbaka gång på gång så fick jag fundera på vad som var problemet.
 
 
Inte för att det här var världens bästa bild men....
Jo, jag kom på att mitt problem och återkommande frågeteckennärvaro när jag tassade över altanen var att jag inte ville ha den där...
Altanen alltså.
Jo, den bortre delen med utemöblemanget vill jag ha, men inte den där första delen.
Varför gå upp på en scen när man kommer hem från jobb med arbetsbok och dagens ica-inköp.
Ingen att dansa med heller för den delen.
Det är inte mysstäplat på den där altanen och visst vill jag ha det mysigt.
Att från frågetecken till att ha löst var dessa kom ifrån till att verkligen bestämma att altanen ska rivas är ett längre steg.
Att riva saker brukar jag i och för sig vara bra på och fort brukar det gå också.
Hade det varit något annat än vinter idag så hade det nog börjat ryka i skruvar och plankor för visst har jag bestämt mig.
Tror det hände härom natten när jag inte kunde somna.

Här la jag idag ut en bräda som kommer att få ligga där tills det blir vår.
Då hinner jag känna in läget.
Eftersom det en gång i tiden, innan altanen var där, var det en trappa där borta.
Lyste med ficklampa och fast det var svårt att se så såg det ut som om det var något trapplikt där under.
 
 

Japp, ett helt gäng med kvadrat försvinner...

Och för att då slippa ta ett steg ner och sedan ett upp på altanen till höger (kan ju vara jobbigt, trots allt så är jag en väldigt lat person) så kommer detta att tas bort.
Gråt nu inga tårar över det för hela nedsidan är ändå så rutten så den hade behövts bytas ut.
Det blir kanon...
 
Kul när såna här ideér uppkommer och bearbetas i huvet trots att man knappt är medveten om vad som händer.
 
Om ni nu vill ha mer trädgård och hem så titta in här vettja...
Det är min förra blogg som nu enbart handlar om hem och trädgård.
Att den inte uppdateras varje halvår är en annan sak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar