måndag 26 januari 2015

Utmaningar på facebook



Att skaffa facebook för att leta upp gamla vänner är inte alls mitt prio och länge var jag en av de få som vägrade facebook.
Nu har jag förstått att facebook kan användas till mycker mer än så.
Information är bra och då menar jag inte den där informationen man ibland får av sina vänner att dom firar jul med sin faster i Göteborgstrakten.
Eftersom är intresserad av löpning så vill jag få information om löpning.
Träningsmetoder, träningsläger, utmaningar, lopp och mycket mer.
Jag är också intresserad av kost och hälsa och skaffar mig information om just det.
Information från andra människor och organisationer, tidningar mm.

Vänner hade jag ingen tanke på att skaffa mig en mängd, men nu är det i alla fall en liten mängd.
38 stycken tror jag.
Man kan nog dela mina vänner i tre ganska så lika stora grupper men där Jonas passar in i alla tre upplyste han mig om.

Löparvänner
LCHF-vänner
Arbetskamrater

Idag måndag så la jag märke till något som jag visst sett tidigare, men det blir mer och mer kan man säga.
Vad ?
Jo, eftersom det är en ny vecka så står det vilka evenemang som väntar mig den här veckan.
Evenemang som jag (tydligen) tackat JA till, eller i alla fall kanske, vilket räcker i det här fallet.

Karlstad 6-timmars har ingen egen sida eller evenemangupplägg, men däremot stod den här saken där och stirrade mig hårt i ögonen.

Javisst låter det mysigt...
Ungefär som att krypa ner i soffhörnet med en tjock filt och en stor påse chips.

Så här funkar det.
The challenge is quite simple. The aim is for each participant to run or walk an increasing amount of miles each day starting with a minimum of 1 mile on the 1st February, a minimum of 2 miles on the 2nd February, a minimum of 3 miles on the 3rd February.. you get the idea.

This challenge will end on the 28th February 2015.


Ja, jag kommer ju inte dö den här veckan....
1 mile på söndag innebär alltså 1609 meter och mer kommer jag säkert inte att springa dagen efter mina 6-timmar på löparbanan dagen innan.
Löpning varje dag känns ju som en bra ide och dom där dagarna i Spanien innebär knappast några problem, möjligen då dagen jag åker hem, den 23:e.
Ojj, så klart att det blir problem ser jag nu när jag räknar ut att 23 miles är 37,007 km.
Hmmm, vi får nog allt se hur länge den här utmaningen känns riktigt okej.

Den 7:e februari kommer nästa....

Löpningens dag "uppfanns" som en ny Temadag av mig år 2010 och firas alltid första lördagen i februari.
Tanken var, och är, att det behövs lite festligheter under den tid på året när det är som är mörkast utan att det kostar något. Samtidigt kan man välja att tänka att dagen symboliserar att det är nytt år med nya möjligheter och därmed en nystart mot nya mål och äventyr.

Det är en dag då jag vill ära, hedra och hylla en av de roligaste, bästa och underbaraste saker jag vet.
Nämligen att springa. :-D
Och jag vet ju att jag inte är ensam om att tycka det. :-)

2015 blir det alltså för sjätte året i rad och jag hoppas så många som möjligt vill vara med.


Festligheter var ordet, sa Bill.
Lägg märke till att här står det ingenting om någon sträcka och nej, jag har inte raderat just den raden.
För mig som "springer tills jag stupar" blir det väl 7 miles, typ 11,2 km.
Hoppla vad jag ska njuta och springa på något kul ställe.

Vi hoppar fram ytterliggare en vecka och hittar den här som jag vill tillägga bara ligger i min "kanskelåda"

Kom och fira Alla hjärtans dag i skogarna söder om Stockholm.

Jag tror jag hittat en bana som blir riktigt fin. Det blir en hel del stiglöpning men även grusvägar och lite lite asfalt på slutet. Fina vinterdagar är riktigt trevliga här. Banan är ca 55 km och följer Sörmlandsleden och andra markerade stigar. Gps rutt kommer att finnas tillgänglig innan loppet.

Start i Ågesta söder om Stockholm (Farsta) och mål i Huddinge. Det finns bra kommunikationer för att resa till både start och mål.

”Loppet” är en Fat Ass tävling under parollen “No Fees, No Awards, No Aid, No Wimps”

Det är alltså alldeles gratis men det finns inga vätskestationer eller funktionärer. Tiden får du rapportera in själv.


55 km i mitten av februari och ni som känner mig fattar ju att vädret måste bli bra för att det ska vara någon chans att jag dyker upp.

Det finns ett helt gäng med evenemang eller utmaningar som jag inte skrikit JA till, men som jag ändå tänkt att tänka lite extra på.

Hej på er allihopa! Nyårslöften eller ej så är det dax att försöka få motivationen att öka och komma igång med att motionera lite. Förra året så tog en annan person och drog igång detta och tänkte nu dra igång denna grej själv.

Syftet med detta är inte att tävla om vem som hinner med 100 pass först utan att man i lugn och ro drar igång detta för att se hur långt man hinner helt enkelt. Alla är vi vinnare oavsett hur många pass det blir även om det alltid är bra att träna och att ju fler pass du hinner med desto bättre.

Personligen så...
funkade detta jättebra för mig och det drog igång min motivation så pass bra att jag var klar med mina 100 pass ungefär en månad innan.

Vad räknas som ett pass då?
Svaret är enkelt. Det är upp till dig att avgöra faktiskt men anser själv att ett pass bör vara minst 30 min långt och att en dusch efteråt behövs för att räknas som ett pass. Detta betyder ju också att om du har flera pass/dag som individuellt klarar denna grundregel så kan det innebära att du får flera pass samma dag.
EX: Pass 1=30 min löpning
Pass 2=30 min styrketräning

Varje gång du har gjort ett pass så lägger du in detta i kommentatorsfältet så har alla samt du själv koll på hur många pass du har gjort. 

100 låter ganska mycket och jag tänker inte satsa hårt på att nå det, men jag borde nog vara i närheten ändå.



 We start on February 1 to February 28 !!!
novice:
Day 1 - 50 reps
Day 2 - 55 reps
Day 3 - 60 reps
Day 4 - 65 reps
Day 5 - rest
Day 6 - 70 reps
Day 7 - 75 reps
Day 8 - 80 reps
Day 9 - rest
Day 10 - 100 reps
Day 11 - 105 reps
Day 12 - 110 reps
Day 13 - rest
Day 14 - 130 reps
Day 15 - 135 reps
Day 16 - 140 reps
Day 17 - rest
Day 18 - 150 reps
Day 19 - 155 reps
Day 20 - 160 reps
Day 21 - rest
Day 22 - 170 reps
Day 23 - 175 reps
Day 24 - 180 reps
Day 25 - rest
Day 26 - 190 reps
Day 27 - 200 reps
Day 28 - SQUAT as many as you can

Squats is great !!!!
Squats obviously help to build your leg muscles (including your quadriceps, hamstrings, and calves), but they also create an anabolic environment, which promotes body-wide muscle building... buttocks as well

GO FOR IT !!!!

Nae, detta kommer jag inte att göra samtidigt som jag dundrar in miles efter miles....
 
We start on February 1 to February 28 !!!
novice:
Day 1 - 20 seconds
Day 2 - 20 seconds
Day 3 - 30 seconds
Day 4 - 30 seconds
Day 5 - 40 seconds
Day 6 - rest
Day 7 - 45 seconds
Day 8 - 45 seconds
Day 9 - 60 seconds
Day 10 - 60 seconds
Day 11 - 60 seconds
Day 12 - 90 seconds
Day 13 - rest
Day 14 - 90 seconds
Day 15 - 90 seconds
Day 16 - 120 seconds
Day 17 - 120 seconds
Day 18 - 150 seconds
Day 19 - rest
Day 20 - 150 seconds
Day 21 - 150 seconds
Day 22 - 180 seconds
Day 23 - 180 seconds
Day 24 - 210 seconds
Day 25 - rest
Day 26 - 210 seconds
Day 27 - 240 seconds
Day 28 - PLANK for as long as possible

Planks is great !!!!
It strengthens the lower back, abdominal muscles and hips, buttocks as well

GO FOR IT !!!!
 
Det tar ju ganska många dagar innan man får problem så kanske gör jag detta.
 
Det finns mängder med utmaningar som sticker ut lite åt det andra hållet om man säger så.
Som säkert hatar dom som tänker träna dag ut och dag in.
Dricka 100 öl innan midsommar eller varför inte Ät 100 kebab innan midsommar.
Nej tack, jag avstår.
 
Att var med i ett evenemang där det gäller att inte äta godis eller dricka läsk under en månad eller tre är inte heller något för mig då jag ju inte räknar med dom sakerna som ätbara ändå.
 
Jag meddelar hur det kommer att gå....

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar