onsdag 13 augusti 2014

Nja, Folkpartiet...


Jag gillar inte helt att så här års få politiska budskap när jag springer.
Politik i min värld är enbart ett jäkla taktikaktigt trams...
I söndags så såg jag flera budskap och flera bilder på dom här clownerna som kallar sig partiledare.
Det som fastnade var såklart det som berör mig mest.
-Vi satsar på skolan.
Åhhh, kul...
Men....vänta nu...
Det gjorde ni ju inför förra valet också??
Och ni vann ju valet vad jag kan minnas.
Det som pågår och har pågått i skolans värld sen senaste valet kallar inte jag att satsa på skolan.
Inte alls faktiskt.

Nu fattar ju jag sedan gammalt att dom här budskapen som kommer pipandes innan val inte alls har något att göra med verkligheten efter valet.
För er som fortfarande inte fattat så kan jag berätta att det enbart handlar om vad som låter bra i folks öron.
-Vi satsar på skolan.
Ja, det är ju bra.
Menar ni verkligen att ni ska satsa på skolan under nästa valperiod ?
Nej nej, vi  bara snackar.
Skolan kostar allt för mycket.
Vi har ju islamister i Irak och krig i Ukraina att ta hand om också...

Jo, jag vet att jag är negativ, men det finns anledning till det vill jag lova.
Jag ska berätta i annat inlägg hur kasst det här tomtelandet är i mina ögon.

Men för att vända tillbaka till det här budskapet från Folkpartiet, så måste det väl ändå vara bra plojit att lova en sak inför ett val, vinna valet, inget händer och sen ger man samma jävla budskap till nästa val också.
Jävla trams som sagt.

Nu när jag i fred och ro sitter här och lyssnar på radiosporten så tvingades jag sorgligt nog lyssna på dom attans nyheterna.
Folkpartiet och skolan....igen.
Vad sa dom förresten som fick mig först att gapa och sedan klämma ur mig någon ramsa som inte hade passat perfekt i klassrummet....eller kyrkan.

Regeringen ökar antalet idrottstimmar i skolan med 100 timmar.
Det finansieras med att elevens eget val minskas med samma antal.
– Det var ett olyckligt beslut som fattades på 90-talet när man drog ned antalet idrottstimmar. Nu korrigerar vi inte bara det utan utökar det ytterligare, säger utbildningsminister Jan Björklund.
– Om eleverna rör på sig så vet man att de presterar bättre på de teoretiska lektionerna. Dessutom har vi fått en förändring av livsstilen som gjort att barn rör mindre på sig i dag.
De 100 nya timmarna tas från vad som kallas elevens val, vilket gör att det inte ska kosta något extra. Förändringen beräknas träda i kraft 2016.

Att hela, hela tiden ändra tror dom nog själva är en styrka, men jag känner absolut att det är ett tecken för "att vi måste visa att vi gör något".
Att öka antalet idrottstimmar, tydligen framför allt för tonåringar kan ju verka som en bra ide men jag gissar att poängen faller platt som en pannkaka.
Dom elever som behöver röra på sig kommer att få ytterliggare en timme att hata, att må dåligt inför och att antagligen fejksjuka sig bort ifrån.

Lite intressant att dom då ska ta bort tid från "elevens val" som är en ny företeelse i skolan, då säkert tillagd för att "det skulle se bra ut" för att eleverna skulle "få säga och ta ställning till sitt eget lärande".
Visst, det lät kanske bra, men som jag ser det var det ett riktigt fiasko där man som lärare fick tänka och förbereda massor, för att det då skulle funka för vissa elever.
Vissa elever kan aldrig välja och för dom blir en sån lektion ett stort frågetecken.

Tillbaka till ämnet idrott och hälsa.
– Om eleverna rör på sig så vet man att de presterar bättre på de teoretiska lektionerna.
Mycket troligt så är det så.
Om eleverna sen äter en kost utan socker så presterar dom garanterat ännu bättre, men där hör vi som vanligt ingenting från politikerna.
Hur dom kan påstå att dom bryr sig om "hälsa" samtidigt som dom serverar margarin är bara löjligt.
Med ett blodsocker som ofta är otroligt högt efter skolmat och fruktsnaskande och ibland djupdykande om frukten tagit slut fram på eftermiddagen, så är man väldigt långt bort ifrån att vara fokuserad på det man faktsikt ska göra i lektionssalen.

Mer idrott och hälsa i skolan borde innebära mycker mer hälsa i lektionssalen.
Berätta om hur våra organ fungerar, vad som händer i kroppen när man äter olika saker och om sjukdomar som farfar får kanske inte bara handlar om otur.

Att barn idag sitter stilla mer än vad vi (jag) i förra generationen gjorde är för mig lite ofattbart för som sagt så är det min generation som har barn nu och dom är inte vana vid att sitta still framför en skärm som barn.
Varför tillåter dom att barnen växer upp på det sättet ??

Jag som tycker att det är spännande (skrämmande) att titta in i framtiden kan inte låta bli att fundera på hur det kommer att bli när dagens barn får egna barn...
Dom som nu är uppväxta med stillasittande och allt jäkla mysande (sockerätande) ska ta hand om egna barn??
Många kommer för det första att vara än mer trasiga i axlar, magar, höfter och knän än vad många är idag och hur ska dom orka laga mat till sina barn ?
Ganska givet var dom svänger förbi....

Hörrni Folkpartiet, jag kan berätta att era fler timmar idrott i skolan kommer inte på något sätt att förändra det enskilda barnets uppväxt eller stoppa den här cirkusen som alltså bara blir värre och värre.
Det enda som gör en förändring är att eleverna upplysts om hur man tar hand om sin kropp som inte är utbytbar, hur man håller sig frisk och stark och vad man äter för mat för att man ska må bra och för att kroppen ska få i sig dom ämnen som den faktiskt behöver.

Sen kan vi ta ett idrottspass där vi springer en sväng....

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar