torsdag 16 oktober 2014

Skilda världar



Onsdag: Föreläsning i Linköping med herrarna Eenfeldt och Bergqvist, ämnet LCHF.
Torsdag: Hälsokväll för att minska hjärt-kärlsjukdom i Skärblacka.

Om vi inleder med onsdagens tripp till Linköping så var den som väntat trevlig och bra på alla sätt och vis.
Kul att träffa Tommy igen och självklart också att träffa andra bekanta, men också kul att prata med nya bekantskaper.
Pratade med Simon om intervjun som han filmade och gav honom såklart beröm.
Majoren har jag tidigare bara sett i datorns värld men nu fick vi också en pratstund.
Spännade att han har ett stort intresse för att förbättra skolmaten.
Jonas och Andreas hälsade jag bara på, men dom var ju upptagna med sitt.

Jonas började med att prata om att saker och beteenden är vanligt förekomande, men varken rätt eller normalt ändå.
Att det som var normalt för tjugo år sedan har en helt annan normalnivå idag.
Bara för att alla andra gör en sak så betyder det ju knappast att det är rätt eller smart.

Hans recept på att må bra och få en kropp på både insidan och utsidan redo att klara livets alla lägen var dessa fyra punkter.

* Strikt lågkolhydratkost, dvs. under 20 gram kolhydrater/dag.
* Funktionell styrketräning, dvs. sån träning som våra grottsläktingar sysslade med. lyft-drag-knuff mm med hela kroppen inblandad i ta-i-andet.
* Aminosyror, lägga till t.ex. den grenade aminosyran BCAA för att ta hand om dina styrketränande musler.
* Måttlig fast, som i Jonas eget fall innebär 16/8 under veckans fem arbetsdagar.
Han äter inget mellan 20:00 och 12:00.
Han sa det inte igår men har tidigare sagt att han ofta tränar tiden där på förmiddagen innan matfönstret öppnar igen klockan 12.

Han poängterade också att många sätter igång och tränar när dom i övrigt i livet inte alls är redo varken för träning eller så mycket annat.
Visst är träning bra, men det finns saker som är viktigare för din kropp både när det gäller viktnedgång och hälsa i stort.
Det viktigaste längst ner med andra ord.

Så skönt att få höra såna här saker som det visserligen känns som om det stämmer på mig...
Salt är kanon!


Intressant det här med prestationskolhydrater.
Alltså om man utöver den vanliga lchf-vardagen boostar upp sig med kolhydrater av något slag, inför eller under ett lopp.
Frågetecknen är ju för att här finns det ingen mall till alla utan det är bara att pröva sig fram och se vad som passar än själv.
Något som jag insett för länge sedan och som jag jobbat med under träningspass och tävlingar.
Att skriva upp det jag äter de 24 timmarna innan passet är jättebra för att gå tillbaka och titta på, med facit i hand.
Inte kolhydrater alls har ju varit i mitt fokus den senaste tiden, men det är ju inget som jag är färdigtestad med alls.
 
 
Det här var mycket intressant och mycket kul.
Inte många som vet vem Johan Steene är, men eftersom jag numera är i ultralöpningsvärlden så vet jag vem han är.
Hade ingen aning om att han åt lchf.
Så skönt att se att en sån stjärna väljer det alternativet.
När jag kom hem så hittade jag Johans blogg men jag känner att han får ett eget inlägg här ikväll eller imorgon.
 
Jonas föreläsning har samma grunder som de övriga tillfällena som jag hört honom, vilket såklart inte är så konstigt.
Däremot angriper han sakerna på helt olika sätt varje gång vilket är jättekul och intressant.
Visst ja, han pratatade om Alanin också vilket jag måste undersöka vidare...
 
Andreas föreläsning kände jag helt klart igen, men det känns skönt att känna igen sig i bilder och tal, på något sätt.
Han körde lite basic lchf först och sen drog han lchf vid viktminskning och lchf för diabetiker.
Blodsockerhöjande mat
Det här är ju ända ganska enkelt.
En folder till de stackars diabetespatienterna om vad dom ska äta.
Exempel på sådan mat sägs vara frukt, ris, pasta, potatis och bröd!
Vem är det då som tar fram en sån här fin, glad och färgglad folder ???
Jo, ett läkemedlesföretag!!!!!
Ett läkemedlesföretag sysslar sällan med någon form av välgörenhet utan existerar med uppgiften att tjäna pengar.
Endast det!!!!!
Dom vill inte ha friska människor och inte heller döda människor....
Givetvis så vill dom ha sjuka människor som är i behov av deras mediciner ett antal gånger om dagen.
Diabetiker ska använda sitt svindyra insulin och följer man deras kostråd så lär dom behöva en skaplig dos varje dag.
Männsikor som gått över till lchf minskar drastiskt med insulinpåfyllningen då blodsockret inte skjuter i höjden alls.
Tänk att dom lyckades byta namn till diabetes från det ursprungliga SOCKERSJUKA....
Då var det liksom ganska givet och Andreas berättade om en folder för diabetespatienter från 1917 då det var absolut förbjudet att äta det man tipsar om i foldern ovan.
Då skulle man äta fett....

Jaha, idag torsdag då...
Hade ju sett i reklambladet från ica att något var på gång uppe i Skärblacka.
 


Jag kunde verkligen inte låta bli att kolla upp detta.
Visst, dom hade ju kycklinglårfilé på rea på ica så trippen var ju på intet sätt i onödan.
Det kändes annorlunda att stega uppför trappan för här var jag helt klart på fiendens mark och jag var den udda.

Möttes först av den här...

...och vid ett provsmakningsbord satt den här lappen.
Bakom bord med mat stod en kock och dietisten....
Dom skulle bjuda mig på mat, men jag tackade nej.
Började sen beta av lappens påståenden.
Kocken hade inte läst så han kom ut på min sida för att läsa....
Dietisten klargjorde att hon minsann inte hade satt upp lappen.
Jag sa vad jag tyckte om uppmaningen "frukt och grönt".
Det är en väldig skillnad på frukt....och grönt, sa jag.
Dietisten höll med.
Jag sa att det alltid står just så där, frukt och grönt, precis som om det vore samma sak.
Risken sa jag är att folk tror att dom ska äta något av det och då mumsar i sig frukt både då och då och mer eller mindre strunta i grönsakerna som innehåller långt mer nyttiga ämnen och till på köpet inget socker.
Dietisten höll med och sa att hon uppmanade folk att äta grönsaker just för att det var mycket nyttigare.
Margarinfrågan tror jag inte jag hann få något svar på för just då stod det en äldre herre framför mig och läste på lappen.
Han sa att han höll med om allt utom det längst ner..
"Jag steker alltid i smör sa han"
Jag gav honom en klapp på axeln.
 
Sen stod plötsligt Cilla Karlsson framför mig.
Cilla gick i min klass under 9 år och det var väl ungefär då vi sågs senast.
Att hon jobbade med något speciella saker inom vården hade jag hört för länge sedan och nu var hon alltså i högsta grad inblandad i detta.....
Nu tyckte jag att det var väldigt trevligt att träffa på henne så jag höll mig något kall angående hennes projekt, men jag berättade vad jag åt och att jag absolut var motståndare till livsmedlesverket.
Vi pratade sen om allt annat än just kost, men hon berättade att hennes man i livet sedan 25 år tillbaka, som jag mindes hade diabetes, hade slutat med pasta och ris och såna saker och tydligen mådde bättre av det.
Intressant...
 
Detta är ju bara sorgligt deluxe eller om man vill förbannat irriterande...
En satsning på att få folk friskare med ett recept som dom har gett nu i 30 år.
På just dom åren har mänsligheten blivit kolosalt mycket sjukare.
En satsning som inte kommer att ge ett skit resultat.
Obegripligt på alla sätt, men som Andreas sa igår, det här är en process som kommer att ta tid.
Synd att människor ska bli sjuka, sjukare och dö under den tiden....
 
Log lite när jag kom hem och såg det här på facebook....
Veckans Fredagsextra!
Hjärtligt välkomna till vår butik i Skärblacka!
 
Exakt så mycket brydde sig ICA om hälsa alltså...
Pinsamt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar